Andreas Eriksson, Texture Mapping 2019–2020 (detalj), 2021. Foto: Emma Krantz / Skissernas Museum
Andreas Eriksson, Weissensee No. 7, 2018, lin, 241 x 199 cm. Foto: Hans-Georg Gaul. Courtesy Stephen Friedman Gallery. ©Andreas Eriksson / Bildupphovsrätt 2021
Andreas Eriksson Weissensee No. 17, 2019. Foto Hans Georg Gaul. Courtesy Privat samling, Berlin. ©Andreas Eriksson / Bildupphovsrätt 2021.
Andreas Eriksson, Cutout från Texture Mapping 2019–2020, 2021. Foto: Studio Andreas Eriksson.
Andreas Eriksson Weissensee No. 2, 2017, lin, 301 x 293 cm. Foto: Jens Ziehe. Courtesy Galerie neugerriemschneider, Berlin. ©Andreas Eriksson / Bildupphovsrätt 2021.
Andreas Eriksson, skiss till Lunds domkyrka. Foto: Emma Krantz / Skissernas Museum.
Andreas Eriksson, skissböcker. Foto: Emma Krantz / Skissernas Museum.


Andreas Eriksson – Vävnader, skisser

Utställningen belyser processen kring Andreas Erikssons textila verk. I fokus står tio monumentala vävnader i oblekt lin skapade av Eriksson i nära samarbete med flera konstvävare i Lidköping och Berlin. Ett rikt urval av akvareller, skisser och vävprover ger inblick i den konstnärliga processen och det tidskrävande arbetet. Här visas också skisser till ett nytt textilt projekt för Lunds domkyrka. En serie målningar ger ytterligare ingångar till Erikssons kreativa process.

Andreas Eriksson arbetar parallellt med olika konstnärliga uttryck – måleri, skulptur, foto, grafik, böcker och textil – ofta med naturen som inspiration. Ursprunget till de vävda bilderna är Erikssons intresse för material och textur. För några år sedan fick målarduken i linne allt större betydelse. Successivt kom linneduken att transformeras till vävda konstverk i lin. Erikssons målningar ligger till grund för kompositionerna, som kan föra tankarna till barken på en trädstam eller kartor över okända landskap. Verken har titlar efter platsen där de har utförts. Weissensee, som förekommer i titlarna, är en stadsdel i Berlin där Eriksson har en ateljé.

Eriksson och hans medarbetare har under flera år samlat äldre oblekt och handspunnet lingarn från hela Sverige. Eriksson har valt att behålla garnets naturliga färgskiftningar, vilka uppstår beroende på växtförhållande och beredning av linet. Med olika vävtekniker och garn i varierande struktur och nyans skapas yta och djup i de vävda bilderna. Tekniken att förädla lin till textil och konsten att väva är uråldrig. I Erikssons vävnader förenas samtida konst, traditionellt hantverk och kulturhistoria i ett gränsöverskridande möte.

De fyrtiofem målade fragmenten, Cutouts, i det nya stora verket Texture Mapping 2019–2020 kan ses som minnen av tidigare målningar. Precis som vävnaderna innehåller de spår av tidigare processer, men också möjligheter till nya verk.

Utställningen genomförs med generösa lån från Stephen Friedman Gallery, London och Galerie neugerriemschneider, Berlin.

Mer om konstnärens arbetsprocess finns i två nyutgivna böcker: Andreas Eriksson. Weavings (Infinite Grayscale, 2020) och Andreas Eriksson. Cutouts (Hatje Cantz Verlag, 2021).

Konstvävare: Maria Andersson, Katja Beckman, Sara Eriksson, Siri Pettersson, Ben Smith

Andreas Eriksson (f. 1975) studerade 1993–98 på Kungl. Konsthögskolan i Stockholm. 2007 erhöll han Baloise Art Prize, Art Statements, Basel, Schweiz. Eriksson representerade Sverige på Venedigbiennalen 2011. Han är representerad på Centre Pompidou i Paris, MUMOK i Wien, Göteborgs konstmuseum, Moderna Museet i Stockholm, Nordiska Akvarellmuseet i Skärhamn, Louisiana Museum of Modern Art i Humlebæk, Nasjonalmuseet i Oslo, Statens Konstråd med flera. Eriksson blev ledamot av Konstakademien 2014. Han bor och arbetar i Medelplana och Lidköping.

Eriksson har utfört flera offentliga verk, bland andra Weissensee No. 4 för Akademiska sjukhuset i Uppsala, Roundabout för Södersjukhuset i Stockholm, Baum 1 för Huvudbiblioteket i Solna, Roundabout the Pipeline Tree för AstraZeneca (nuvarande Medicon Village) i Lund samt Stenbrottet för Nya Karolinska i Solna.


Boka en guidad visning