Jazz på Skissernas: Fanny Gunnarsson Quartet

Entréavgift till museet
Skissernas Museum, Lund

Entréavgift till museet.
Fri entré för studenter, unga under 25 och anställda vid Lunds universitet.

Drömmar och dissonanser. Melodiskt och dynamiskt. Explosivt och lekfullt. Fanny Gunnarsson Quartet låter komponenterna speglas i varandra och skapar musik som berörsamtidigt som det är svårt att sitta still. Ibland har låtarna text, ibland talar musiken för sig själv. Sopransaxofon och piano flätas ihop i starka melodier som driver framåt eller vilar lugnt ovanpå bas och trummor. Resultatet blir något helt nytt och eget, levererat med storspelglädje och känsla för musiken.

Musiken är skriven av pianisten och sångerskan Fanny Gunnarsson. Gruppen har sedanstarten 2014 släppt en EP och två fullängdsalbum som alla fått bra mottagande av bådepress och publik. Senaste släppet EP:n Share Your Past (2019) blev gruppens tredjealbum, innan dess Mirrors (2017) samt debutskivan Same Eyes As You (2014) producerad av Jan Lundgren. Nu är gruppen igång med färdigställandet av sitt fjärde album som väntas släppas våren 2023.

Fanny Gunnarsson – piano, sång, komposition
Karolina Almgren – sopransaxofon
Kristian Rimshult – kontrabas
Hannes Olbers – trummor

Redan på 60-talet fanns det rum för jazz på Skissernas Museum och den här hösten presenterar museet två jazzkvällar!

Torsdag 6 oktober
Jazz på Skissernas: Fredrik Kronkvist & Sven-Erik Lundeqvist