En man springer i så att han hänger i luften horisontellt. På väggar hänger svartvita fotografier.

Routes of Resistance

26 november – 1 december 2024

Birgit Rausings sal

Vernissage tisdag 26 november kl. 17–20, invigning kl. 18.30

Under en kreativ vecka på Skissernas Museum kommer curatorer från Routes of Resistance att utforska varandras material för att skapa en gemensam uttrycksform och förhandla fram ett mer komplext språk kring globala konstnärliga vägar till motstånd, solidaritet och läkning.

I Birgit Rausings sal växer detta processbaserade projekt fram i form av en utställning, workshops, samtal, visningar och performance.

Konstnärer, curatorer, författare och aktivister har länge funnit vägar till motstånd mot givna maktcentra för att istället arbeta utifrån den fria tanken och egna levda erfarenheter. Utställningen Routes of Resistance vill skapa en öppen plats för att diskutera begreppet frihet i relation till kreativ praktik. Utställningen belyser hur konstnärliga strategier kan stå emot direkta eller indirekta hot och undersöker konsekvenserna av att arbeta konstnärligt under hot och censur. Ibland är konsten länkad till sociala rörelser med krav på rättvisa och utgör då spelplan för såväl motstånd, dialog, konsensus som oliktänkande.

Utställningen rör sig mellan historiska och samtida positioner, för att öppna för polyfona reflektioner kring levda erfarenheter. För att en definition av konstnärlig frihet skall vara meningsfull behöver den uppmärksamma också att konstnärer måste ha fungerande levnadsomständigheter för att vara fria; att det konstnärliga skapandet är livsluften i ett fritt samhälle som förstår att just samexistensen av motstridiga åsikter är dess styrka och dess väg till läkning.

Utställningsprojektet Routes of Resistance har initierats av SH|FT (Safe Havens Freedom Talks), en ideell organisation för konstnärlig frihet. Efter en kreativ brainstormsession i Mexico City i december 2022 bildades ett kollektivt projekt med curatorer från District 6 Museum i Kapstaden, Borderlands Art i Kampala, Studio Barakeh i Berlin och El Centro Cultural Universitario Tlatelolco i Mexico City. Varje curator har sedan dess skapat och visat sin unika utställning med regionala och internationella konstnärer på dessa vitt skilda platser.

Läs mer om SH|FT

Projektet är finansierat av Svenska Postkodlotteriets stiftelse.

Foto: Iván Meza, Courtesy CCU Tlatelolco