Hon är ny museichef

Museichef Annie Lindberg

Annie Lindberg är Skissernas Museums nya chef. Men hon är inte ny på jobbet. Efter tre år som tillförordnad museichef så är hon redo att börja jobba från dag ett.

– Jag ser fram emot att fortsätta att utveckla Skissernas Museum med fokus på vår unika inriktning på kreativ process och konst i offentliga rum. Tillsammans med museets fantastiska personal vill jag arbeta för att Skissernas Museum ska vara en öppen och inkluderande plats för alla. En kreativ miljö där både besökare och konstnärer är delaktiga.
Jag vill också stärka museets profil som ett universitetsmuseum och knyta museet närmare forskning och utbildning, säger Annie Lindberg.

Annie Lindberg tillträder sin tjänst 1 oktober och utses för en period om sex år. Annie Lindberg efterträder Patrick Amsellem som var museichef 2011–2020. Lindberg har tidigare arbetat som projektledare för museets mångåriga forskningsinfrastrukturprojekt och varit intendent för Lunds universitets konstsamling. Annie Lindberg är konstvetare och arkivarie med en bakgrund inom konstpedagogik.

Foto: Johan Persson