• Öppet idag 11–17

Dufy, Raoul, "La Fée Electricité / Elektricitetens fe", 1937, Foto: Christina Knutsson/Skissernas Museum. Bildupphovsrätt 2023.

Vetenskap och forskning

Skissernas Museum är en del av Lunds Universitet, så vetenskap och forskning ligger oss varmt om hjärtat. I vår samling finns många exempel på konstnärer som på olika sätt förhållit sig till vetenskap och forskning i sitt konstnärskap och kreativa process.

Ivar Johnsson porträtterar astronomen Tycho Brahe med blicken mot skyn, passande för en vetenskapsman känd för sina noggranna observationer av stjärnhimmeln. Raoul Dufy skildrade historien om elektricitetens framväxt genom att avbilda de naturfenomen och vetenskapspersoner som bidragit till den. Nils Zetterberg inspirerades av arkeologiska fynd i Rinkeby och gör sedan platsspecifik konst för Rinkeby tunnelbanestation.

Robert
och Sonia Delaunay döpte hela sin konststil simultanism efter det optiska fenomenet simultankontrast. Nicolas Schöffer samarbetade med företaget Philips och använder sig av deras elektroniska beräkningar för att göra cybernetisk konst. Lea Porsager inspirerades av 2017 års nobelpris i fysik när hon skulle skapa en minnesvård för offren i tsunamikatastrofen 2004. Catrin Anderssons konst närmar sig naturvetenskap och i sitt verk för Skuleskogens nationalpark vid Höga Kusten har hon har utgått från forskning om polarisar.

Verk

Rymden

I rymden utspelar sig mytologiska gudaberättelser och otaliga sci-fi-äventyr. Skissernas i vår samling visar att rymdens mysterier tar många olika uttryck i konsten.

Personmonument och porträtt

Förr var porträtt något exklusivt reserverat för högre samhällsklasser. Idag kan vi själva ta oräkneliga selfies. Men det är fortfarande få förunnat att hedras med ett personmonument.

Vetenskap och forskning

I museets samling finns många exempel på konstnärer som på olika sätt förhållit sig till vetenskap och forskning i sitt konstnärskap och kreativa process.

Textilkonst

När det offentliga byggandet i Sverige tog ny fart under efterkrigstiden var det i en modernistisk stil med strama linjer i råa och obehandlade material. De hårda miljöerna krävde konstverk som kunde bidra med värme och mjukhet.