• Öppet idag 12–17

Sigurd Lewerentz, Petra Gipp

Arkitektur Skulptur

16 mars – 10 september 2023

Vårens och sommarens stora utställning uppmärksammar arkitekten Sigurd Lewerentz (1885–1975) och några av hans mest berömda byggnader. Redan 1968 presenterade museet, som första institution i Sverige, en utställning om Lewerentz verk. Intresset för Lewerentz har sedan dess ständigt ökat, inte minst internationellt. Idag räknas han som en av 1900-talets främsta arkitekter, och hans verk fortsätter att inspirera nya generationer. Ett exempel är arkitekten och konstnären Petra Gipp (f. 1967), som till utställningen skapar ett nytt skulpturalt verk, ett slags utforskning av Lewerentz arkitektoniska värld.

Sigurd Lewerentz fick tidigt uppdrag i Skåne. De projekt som presenteras i utställningen – Östra kyrkogården med kapellen och blomsterkiosken i Malmö (1916–1975) och Malmö Stadsteater (1927–1944) samt Sankt Petri kyrka i Klippan (1962–1966) – sträcker sig över en tid på nästan sextio år med skiftande arkitekturideal och stora samhällsförändringar. Genom ritningar, modeller och föremål samt arkivmaterial, fotografier och filmklipp får vi ta del av Lewerentz idéer kring byggnads- och kyrkogårdskonst. Mot slutet av 1950-talet bosatte sig Lewerentz i Skanör. Under sina sista år hade han sin bostad och ateljé, den så kallade Svarta lådan, i Lund. Entusiastiska yngre skånska arkitekter samarbetade då med Lewerentz, däribland Bernt Nyberg, som också följde honom på byggarbetsplatserna i Klippan och Malmö.

En rad samtal, temavisningar, familjeverkstäder och studentsamarbeten erbjuder under våren och sommaren fördjupning i arkitekturfältet och i Lewerentz rika produktion.

Utställningsform: GIPP arkitektur

TACK

ArkDes/Sveriges nationella centrum för arkitektur och design, Klippans pastorat, Malmö kyrkogårdsförvaltning samt privatpersoner som alla generöst lånar ut material till utställningen.

Birgit och Sven Håkan Ohlssons stiftelse för generöst bidrag till utställningen.

Bild: Sankt Petri kyrka, Klippan, under uppbyggnad, tidigt 1960-tal. Foto: Carl-Hugo Gustafsson och Lars Gustafsson.