- Stängt
Charlotte Gyllenhammar som gäst i Brown Bag Lunches:
Brown Bag Lunches: Charlotte Gyllenhammar (YouTube.com)
Hör Charlotte Gyllenhammar berätta om utställningen i vår audioguide!
Du hittar appen på App Store eller Google Play. Sök efter ”Skissernas Museum”.
Skissernas Museum presenterar en separatutställning med Charlotte Gyllenhammars skulptur, fotografi och filmverk. Gyllenhammars konst utforskar gränsen mellan det privata och offentliga och hon arbetar ofta med frågor som rör identitet och utsatthet och villkoren för konstnärligt skapande. Ett centralt verk i utställningen är filmen Cast där en kvinna våldsamt avgjuts genom att få gips kastad på sig. Till slut är hon täckt av gips och förvandlad till en skulptur.
En installation i rummet intill visar en skulptur av en kvinna och moderformen som den är gjuten i. Ute i museets park står Ute, jätte, en fem meter hög skulptur av ett barn klädd i overall, skyddad från oväder men med begränsad rörelseförmåga och begränsat synfält.
Charlotte Gyllenhammar är född 1963 i Göteborg. Hon är utbildad vid The Royal College of Art i London och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Hon blev utnämnd till professor vid Konsthögskolan i Malmö 1995. Gyllenhammar slog igenom på den svenska konstscenen med verket Dö för dig, en upp och nedvänd ek upphängd på Drottninggatan i Stockholm, 1993. Hon är representerad i många samlingar och har utfört flera verk i offentliga rum, bland annat Meteorit i Lund (2017), &child (2016) och Mother (2014) i Malmö, Minnesmärke–Raoul Wallenberg (2007) i Göteborg och Under (2006) i Stockholm.
”Motsträvig, gåtfull och bitvis bedövande vacker formar sig denna utställning till en kompromisslös prestation.”
/ Carolina Söderholm, 10 december 2020, Konsten.net.
”En stilfullt balanserad och mångbottnad utställning.”
Birgitta Rubin, 19 november 20 november, Dagens Nyheter.
”Ett ljus i det kulturella mörker som lagt sig över landet.”
/ Britte Montigny, 16 november 2020, Skånska Dagbladet
”Om man säger att ett objekt är respektingivande har det ofta med storlek att göra. Men i Charlotte Gyllenhammars starka utställning på Skissernas museum är det något annat i gestaltningen som föreskriver respekt: skulpturerna har en ovanlig integritet, som om de finns till lika mycket för sin egen skull som för vår.”
/ Christine Antaya, 21 november 2020, Sydsvenskan