Illustration (beskuren) till Den försvunna trädgårdsfesten - En berättelse om Isaac Grünewald och sagodjuren. Cecilia Heikkilä, 2019.
Skiss till Den försvunna trädgårdsfesten - En berättelse om Isaac Grünewald och sagodjuren. Cecilia Heikkilä, 2019.
Illustration till Den försvunna trädgårdsfesten - En berättelse om Isaac Grünewald och sagodjuren. Cecilia Heikkilä, 2019.
Skiss till Den försvunna trädgårdsfesten – En berättelse om Isaac Grünewald och sagodjuren. Cecilia Heikkilä, 2019.

Gallerigången: Den försvunna trädgårdsfesten – Cecilia Heikkilä

I samband med boksläppet av bilderboken Den försvunna trädgårdsfesten – En berättelse om Isaac Grünewald och sagodjuren som Skissernas Museum ger ut i samarbete med illustratör och barnboksförfattare Cecilia Heikkilä presenterar vi en mindre utställning i gallerigången med Cecilia Heikkiläs illustrationer och skisser.

I utställningen visas också arkivmaterial som berättar mer om Isaac Grünewalds bortglömda sagodjur och växtlighet som var scenografi till en fest med tema En Paradisisk Trädgårdsfest som hölls i Vinterträdgården på Grand Hôtel i Stockholm den 7 april 1923. I utställningen kan man dessutom ta del av arkivmaterial som visar korrespondens mellan Isaac Grünewalds söner Iván och Björn Grünewald i samband med donationen av målningarna 1972, samt fotodokumentation av när målningarna rullades ut för första gången i museet.

Den försvunna trädgårdsfesten – en berättelse om Isaac Grünewald och sagodjuren är en äventyrlig saga om en Myrhund som mot alla odds bestämmer sig för att försöka återskapa festkvällen från 1923, en snedgångare inlåst i en tavla och vad som händer om man sover i hundra år och nästan glöms bort. Det blir farligt någonstans i mitten av berättelsen men som i alla sagor ordnar det sig oväntat till slut.

Cecilia Heikkilä är illustratör och barnboksförfattare som utgivit egna barnböcker, illustrerat Tove Janssons Muminberättelser och andras skrivna texter.

Boksläpp på Kulturnatt 2019 den 21 september kl. 17.00-23.00, se hela kvällens program.

Gallerigången är ett mindre rum som museet använder för tillfälliga utställningar.