• Öppet idag 11–17
Utställningsskiss, Eline Mugaas, 2018. Eline Mugaas / Bildupphovsrätt 2018
Siri Aurdal. Modell till skulptur, Trosterud skole, Oslo, 1972. Foto Skissernas Museum / Peter Frodin
Eline Mugaas, Scale Model #12, 2014. Eline Mugaas / Bildupphovsrätt 2018. Modell: Siri Aurdal.
Eline Mugaas, Scale Model #2, 2014. Eline Mugaas / Bildupphovsrätt 2018. Modell: Siri Aurdal.
Eline Mugaas, Scale Model #11, 2014. Eline Mugaas / Bildupphovsrätt 2018. Modell: Siri Aurdal.

Gallerigången: Siri Aurdal / Eline Mugaas

Utställningen är en dialog mellan de norska konstnärerna Siri Aurdal (f. 1937) och Eline Mugaas (f. 1969). Med Aurdals experimentella och socialt engagerade skulpturer i fokus uppstår kring skisser, modeller och fotografier ett samtal över tid och rum.

Eline Mugaas första möte med skulptören Siri Aurdal var ett fotografi från utställningen ”Omgivelser” på Kunstnernes Hus, Oslo, 1969. Bilden blev startpunkten för ett mångårigt forskningsprojekt där Mugaas dokumenterade och arkiverade Aurdals konstverk. Aurdals experimentella användning av vanliga industriella material samt hennes monumentala och flexibla skulpturer grundade i ett socialt och politiskt engagemang var banbrytande för tidens norska konstscen. Ändå var hon fram till alldeles nyligen okänd för de flesta. På den 57:e Venedigbiennalen 2017 fick Aurdal stor uppmärksamhet med skulpturen Onda Volante i den Nordiska Paviljongen.

Mugaas projekt lyfter fram ett konstnärskap som förtjänar en större publik och en plats i konsthistorien. Resultatet är bland annat den omfattande boken Siri Aurdal by Eline Mugaas. Utställningen i museets gallerigång visar Mugaas fotografier tillsammans med Aurdals skisser och modeller. Installationen är sammanställd av Eline Mugaas.

Mugaas arbetar främst med fotografi, video och collage. Hennes verk har utställts på White Columns (New York), Kunsthall Stavanger, Kunsthalle Zürich, Museum of Modern Art (New York), Fotogalleriet Oslo.

Parallellt med utställningen på Skissernas Museum visas Continuum på Malmö Konsthall – Siri Aurdals hittills största separatutställning och också hennes första separatutställning sedan 1980. Skulpturen från den Nordiska Paviljongen visas tillsammans med nyproducerade skulpturer och modeller från Skissernas Museums samling. Läs mer om utställningen Continuum som pågår 26.5 – 26.8 2018. Vernissage 25.5 kl. 18–21.

Gallerigången är ett mindre rum som museet använder för tillfälliga utställningar.