Isaac Grünewald, Dramats födelse, 1933 © Isaac Grünewald, Bildupphovsrätt 2016

Isaac Grünewald och Vera Nilsson

I samband med det pågående infrastrukturprojektet har skisser av Isaac Grünewald (1889-1946) och Vera Nilsson (1888-1979) tagits fram ur magasinen och ett urval av dessa visas nu under sommaren.

Isaac Grünewald arbetade med betydande offentliga verk och deltog i en rad stora tävlingar. I sommar visar vi skisser till bland annat Stockholms konserthus och förslag till aldrig utförda projekt för Nationalmuseum, Skogskyrkogården i Stockholm samt Stadsteatern och Konserthuset i Göteborg. Museet äger närmare sjuhundra skisser till hans offentliga verk och har därmed den största Grünewaldsamlingen i Sverige.

Som den första kvinnan på 1900-talet invaldes Vera Nilsson i Konstakademin och tillsammans med Sigrid Hjertén räknas hon som en av Sveriges viktigaste kvinnliga konstnärspionjärer. I den öppna ateljén visas Vera Nilssons skisser till ett uppdrag för T-Centralen i Stockholm och till flera skolprojekt runt om i Sverige. Till hösten kommer några av hennes skisser att lånas ut till Liljevalchs stora klassikerutställning Vera Nilsson.