• Öppet idag 12–17
Jockum Nordström, Installationsvy Utan lykta, 2020. Foto: Emma Krantz / Skissernas Museum
Jockum Nordström, Felstavning, 2018. Foto: Per-Erik Adamsson. Courtesy Galleri Magnus Karlsson
Jockum Nordström, Bak rigel och bås, 2012. Foto: Emma Krantz / Skissernas Museum
Jockum Nordström, Om dagen, 2014. Foto: Per-Erik Adamsson. Courtesy Galleri Magnus Karlsson
Jockum Nordström, The Anchor Hits the Sand (detalj), 2019. Foto: Emma Krantz / Skissernas Museum
Jockum Nordström, Installationsvy Utan lykta, 2020. Foto: Emma Krantz / Skissernas Museum
Jockum Nordström installerar The Anchor Hits the Sand (detalj), 2020. Foto: Emma Krantz / Skissernas Museum

Jockum Nordström – Utan lykta

Jockum Nordströms teckningar, kollage, illustrationer och böcker väcker uppskattning världen över. Med papper, sax, penna, vattenfärg och krita skapar han en alldeles egen bildvärld där minnen från barndomen förenas med vuxenvärld, fantasi och dröm.

Utställningen Utan lykta presenterar skulpturer, kollage, skisser och arbetsmaterial och har fokus på Nordströms konstnärliga process. Mycket är hämtat från Nordströms ateljé och har aldrig tidigare visats. I kollagen möts urklipp från tidskrifter och böcker i nya sammanhang. I andra verk har pappersark mättade med färg vikts till stora ”loppor” med hemlighetsfullt innehåll. Nordström bygger arkitektoniska drömmar av gamla tändsticksaskar, och i pappskulpturerna återger han modernismens arkitektoniska vision. Flera av utställningens tändsticksaskskulpturer har anknytning till ett nytt projekt, Triumfbåge för halta, en stor skulptur i betong planerad för ett nytt bostadsområde i Stockholm.

Utställningens centrala verk är den stora skuggspelsinstallationen The Anchor Hits the Sand (2019), som för första gången visas i Sverige. Här framträder Nordströms karaktäristiska pappersfigurer på en skärm av halvtransparent papper i en ständigt föränderlig lek av ljus och skuggor. Missa inte baksidan som erbjuder en inblick i den mekaniska konstruktionen av detta helt analoga verk. Musiken, Rudolf Nordströms ljudkollage skapat av en samling gamla stenkakor, förstärker den magiska stämningen. The Anchor Hits the Sand har tidigare visats på galleri David Zwirner i London, 2019. I samband med utställningarna i London och Lund ges ljudkollaget, The Murray Collection, ut som vinylskiva med omslag av konstnären. Skivan och flera av Nordströms utställningskataloger och bilderböcker säljs i museets butik.

Det är en vedertagen föreställning att skissen är planeringen av ett verk, där historikern eller en besökare vid en utställning kan få ledtrådar genom att se på skissen som ett slags facit. Den förstudie som visar hur det egentligen var tänkt. I det här fallet [Nordströms] ger skissen eller maquetten knappast några svar. Det är inte en förstudie, det är själva studien. Ett sätt att tänka. Ett rum att vara i. En plats för öppna frågor.

Katarina Wadstein MacLeod, ’Nu och då. Här och där.’, i Jockum Nordström: For the Insects and the Hounds. Drawings, Collages and Sculptures 2014–2017 (Antwerp: Zeno X Books, 2019)

Jockum Nordström (f. 1963) är en av Sveriges internationellt mest uppmärksammade konstnärer. Han fick sitt internationella genombrott 2000 och har därefter ställt ut på gallerier och konstinstitutioner i åtskilliga länder. Utan lykta är hans första utställning på ett svenskt konstmuseum sedan 2005. Nordströms verk återfinns i flera betydande museisamlingar. Han är sedan 2004 medlem av Konstakademien. Jockum Nordström bor och arbetar i Stockholm och på Gotland.

TACK
Jockum Nordström, Carl Fredrik Hårleman, Sofia Jönsson, Galleri Magnus Karlsson och David Zwirner, London.

Om utställningen i pressen

”Att man kan ha ett både busigt och barnsligt förhållningssätt till sitt konstnärskap, men ändå ta sin konst på största allvar, framkommer upplyftande uppenbart i den här utställningen.”

/ Sara Berg, Expressen 25/06 2020.

”Mot en tunn pappersvägg framträder och försvinner i maklig takt en salig blandning siluetter av gummor och gubbar, krabbor och spelkort. Skepnader som dras ut till oformliga skuggor och utför sin märkliga dans på den ljusskiftande och färgväxlande ytan. Verket går att se från båda sidor, så från baksidan betraktar jag fascinerad och rörd hur mekaniken fungerar med alla långsamt snurrande och upphängda former. Snarare än att avslöja en hemlighet förstärks magin.”

”Bara det verket värt en resa till Lund.”

/ Magnus Bons om skuggspelsinstallationen The Anchor Hits the Sand, Dagens Nyheter, 23/6 2020.


”Jag ser Jockum Nordström som en skissernas konstnär i kontakten med det intuitiva och i spretigheternas, rumsligheternas och förnimmelsernas kravlöshet. Här finns närheten till ett barndomslandskap. I det ömsint direkta finns en lekfull frihet som lämnar så mycket plats åt betraktaren att leka vidare på.”

/ Emelie Ånskog, Omkonst, 23/6 2020.


”Jockum Nordströms utställning har blivit något utöver det vanliga. Resultatet är en musikalisk och visuell friform som Nordström är ganska 
ensam om. Det svänger i varje millimeter och sekund.”

Thomas Millroth, Sydsvenskan 17/6 2020.

”Åter bevisar Nordström att han rör sig fritt i den internationella nutidskonstens tidlösa universum och dess mix av referenser, hugskott och gränslösa idéflöden.”

Britte Montigny, Skånska Dagbladet, 13/6 2020.

Jockum Nordström som gäst i Brown Bag Lunches – Skissernas Museums samtalsserie om den kreativa processen.