Bigert & Bergström, "The Problem", 2012. Installation på Skissernas Museum. Foto: Emma Krantz / Skissernas Museum © Bigert & Bergström
Bigert & Bergström, “Rescue Blanket for Kebnekaise”, 2016 © Bigert & Bergström
Bigert & Bergström, “Salt Beach No Wind”, 2013 © Bigert & Bergström. Foto: Jean-Baptiste Beranger
Bigert & Bergström, "Salt Pan Crystals", 2013. Installation på Skissernas Museum. Foto: Emma Krantz / Skissernas Museum © Bigert & Bergström
Bigert & Bergström, "Tornado Diverter", 2012. Installation på Skissernas Museum. Foto: Emma Krantz / Skissernas Museum © Bigert & Bergström
Lars Bergström och Mats Bigert, 2018. Foto: Emma Krantz / Skissernas Museum
Bigert & Bergström, “Reverse Osmosis Plant”, 2013 © Bigert & Bergström. Foto / Photo: Jean-Baptiste Beranger

The Weather War – Bigert & Bergström

10 min. introduktion till utställnigen varje tisdag – fredag kl. 14.00.

Sedan början av 1990-talet har Mats Bigert och Lars Bergström intresserat sig för extrema väderleksfenomen och klimatrelaterade frågor. Vädret och människans inverkan på klimatet, inte minst önskan att kunna påverka det, är återkommande teman i deras gemensamma konstnärskap. Deras verk befinner sig ofta i skärningspunkten mellan människa, natur och vetenskap. Med en konceptuell udd lyfter de fram hur viktig den konstnärliga kreativiteten kan vara för att förklara svåra sammanhang.

Med denna utställning uppmärksammar Skissernas Museum Bigert & Bergströms gränsöverskridande arbetsprocesser och utforskande av konstnärsrollen. I utställningen presenteras flera installationer som har sitt ursprung i så kallad geoengineering – försök att på konstgjord väg påverka klimat och väder. I dessa omfattande projekt tar sig konstnärerna an effekterna av den globala uppvärmningen och undersöker klimatrelaterade frågor ur ett historiskt, vetenskapligt och socialt perspektiv. De lämnar ateljén för forskningsresor och aktioner i ett utvidgat offentligt rum: I USA försöker de avvärja en tornado med en maskin uppfunnen av en rysk vetenskapsman. I Italien och Spanien studerar de saltproduktion och avsaltning i relation till ökad torka. I Sverige täcker de Kebnekaises sydtopp för att förhindra att den förlorar sin status som landets högsta punkt på grund av glaciärens avsmältning.

Mats Bigert (f. 1965) och Lars Bergström (f. 1962) träffades på Konsthögskolan i Stockholm på 1980-talet och har sedan dess utfört många gemensamma offentliga konstverk, performativa verk och filmer. Efter 30 års kreativt samarbete är deras klimatrelaterade verk i högsta grad aktuella.

Den omfattande publikationen Bigert & Bergström Works 1986–2016 (Art and Theory Publishing, 2017) finns att köpa i museets butik.

Under hela utställningsperioden erbjuds program, temavisningar, familjeprogram och Skapande verkstad kring konst, klimat och vetenskap.

Invigningstal (eng) av Emily Boyd, föreståndare för Lund University Centre for Sustainability (LUCSUS).

Klimatexperimentet är en ny film av och med Bigert & Bergström som lyfter fram den smygande insikten om vår egen roll i förändringen av klimatet. Kan konstnären vara en samhällsengagerad forskare? Kan samtidskonsten uppmärksamma problem på ya sätt och därmed påverka den allmänna opinionen? Filmen är ett försök att ge svar på dessa frågor. Filmen kan ses på SVTPlay (t o m 28 nov). Länk till svtplay.se.

Ur vårens program kring utställningen:

Fre 27 april, 10.00 – 19.00, Art Meets Science
Kan konsten och kulturen skapa engagemang och driva förändring av klimatet? En dag kring relationen mellan konst och vetenskap med fokus på klimat- och hållbarhetsfrågor. Konstnärerna Bigert & Bergström medverkar. Arrangör LUCSUS i samarbete med Skissernas Museum. Se hela dagens program

Tis 22 maj, 09.30 – 12.30, Crafoord Days 2018
Öppna prisföreläsningar av två legendariska klimatforskare, Syukuro Manabe (Princeton University, USA) och Susan Solomon (MIT, USA), mottagare av Crafoordpriset i geovetenskaper 2018. Priset delas ut i samarbete mellan Kungl. Vetenskapsakademien och Crafoordska stiftelsen i Lund. Läs mer

Tors 31 maj, 19.00, Filmvisning: Klimatexperimentet
Kan konstnären vara en samhällsengagerad forskare? Kan samtidskonsten uppmärksamma problem på nya sätt? I Bigert & Bergströms helt nya film får vi följa konstnärerna under det senaste årets forskningsresor, stora utställningar, invigningar av offentliga konstverk samt möten med journalister, miljöhistoriker och klimatforskare. Se kvällens program

Bigert & Bergström även på Dunkers

Den 4 maj – 20 oktober 2018 visas utställningen The Climate Experiment av Bigert & Bergström på Dunkers Kulturhus i Helsingborg.

Rabatterbjudande: Spara din biljett från Dunkers, eller visa upp ditt Kulturkort, och få entrén på Skissernas Museum till rabatterat pris – 50 kr. Rabatten gäller också omvänt – 50 kr i entré på Dunkers om du visar biljett från Skissernas Museum. Rabatterbjudandet gäller även för dig som har museets Årskort eller är student.