• Öppet idag 11–17

Besök museet

Skissernas Museum är en unik lärandemiljö med en konstsamling att hämta både inspiration och kunskap ur. Vi erbjuder ett brett och lustfyllt skolprogram för grupper från förskola till gymnasium. Programmen genomsyras av museets inriktning på offentlig konst och kreativ process.

Här får eleverna möjlighet att uttrycka tankar, iakttagelser och känslor genom samtal kring konsten och genom eget skapande. Med konsten som utgångspunkt kan vi ge perspektiv på samtiden och historien.

Skolprogrammen kan genomföras inom ramen för Skapande skola samt Kulturgarantin. Har ni önskemål om att samarbeta kring ett särskilt projekt är ni välkomna att höra av er till oss.

För bokning och frågor kontakta museets konstpedagoger:

Magdalena Sigmond, magdalena.sigmond@skissernasmuseum.lu.se
Linnéa McShane, linnea.mcshane@skissernasmuseum.lu.se. +46 (0)46 222 02 65

Skolklasser är även välkomna att besöka museet på egen hand eller boka en skolvisning.
För bokning av skolvisningar kontakta museets reception på info@skissernasmuseum.lu.se eller +46 (0)46 222 72 83.

Skapande verkstad – Den kreativa miljön där nya konstidéer föds!

Skapande verkstaden är en central del i museets pedagogiska verksamhet. Vi erbjuder workshops för barn, unga och vuxna där deltagarna får chansen att experimentera med en mångfald konstnärliga tekniker och material. I det egna skapandet uppmuntrar vi till att prova sig fram till egna bilduttryck och skulpturala former. Utifrån varierande teman, med inspiration från samlingar och tillfälliga utställningar, får varje deltagare möjlighet att utforska sin egen kreativa process och delta i ett kravlöst skapande.

Aktivitet i Skapande verkstaden. Foto: Johan Persson
Aktivitet i Skapande verkstaden. Foto: Johan Persson

Tips till er som besöker museet på egen hand!

Barn har egna ljudspår i museets audioguide! Här får du följa en nyfiken och frågvis besökare på en spännande upptäcktsfärd i museet. Frågorna besvaras av Myrhunden och några andra fantasifulla djurkompisar. Ladda ner appen Skissernas Museum till din telefon!

Skissernas Museums audioguide

Skolprogram 2023

Lågstadiet (f-klass – åk3)

Myrhunden spårar

Vi bekantar oss med Myrhunden genom att läsa delar ur museets barnbok Den försvunna trädgårdsfesten – en berättelse om Isaac Grünewald och sagodjuren. Myrhunden hjälper oss sedan att hitta andra djur bland konstverken i museet. Vi möter bland annat en gyllene groda, en målad häst och en fredsduva. Vi hittar också andra konstverk i museet som får oss att prata om känslor och vänskap. I Skapande verkstaden får barnen skapa gemensamma verk på djurtemat genom måleri och kollage.

Mellanstadiet (åk 4-6)

Ett konstverk blir till

Vem bestämmer hur ett offentligt konstverk ska se ut? På vilket sätt styr konstnären, beställaren och platsen över verkets utformning? Hur arbetar konstnärer när de gör konstverk? Vilka tankar, historier, känslor finns bakom ett konstverk? Tillsammans dyker vi ner i konstnärernas processer. Vi undersöker konstverkets gåta och vi ser skapandet i flera steg, från litet till stort. Efter visningen skissar vi experimentellt och sedan formar vi skulpturer med material från naturen samt gips eller lera.

Högstadiet (åk 6-9)

Hjältar i konsten

När blir en person en hjälte? Vilka män och kvinnor väljer vi att hylla som förebilder och vilka personer blir minnesmonument? Vi ser skisser och modeller till monument och minnesmärken som hyllar historiska personer, händelser och platser. Vi ser även förslag till så kallade antimonument som fungerar som motsatsen till en hyllning. Dessa är ofta humoristiska och snarare skapade som samhällskritik. Vi diskuterar vilken bild av historien vi får utifrån dessa olika perspektiv och vilken funktion de har haft. Efter visningen skapar vi egna förslag på monument och antimonument som är relevanta för vår tid.

Gymnasium (åk 9 – gymnasiet)

Skissen som verktyg

Hur viktigt är arbetet med skissen för konstnären? Kan skissandet se ut på olika sätt? Genom att titta på konstnärernas skisser ser vi hur de steg för steg omvandlar idé och inspiration till ett färdigt konstverk. Hur kan en klipphäll förvandlas till en kropp? Eller en gasspis till en abstrakt väggmosaik? Vi dyker ner i konstnärernas praktiska arbete och ser hur de använder skissen som ett verktyg. Efter en visning i museet börjar elevernas egna skapandeprocess med att skissa av skulpturer ute i utställningarna, för att sedan utveckla sina idéer med olika material i skapande verkstaden.